måndag 24 mars 2014

Sådd x 3 och turbogroning

Lördagen den 15/3 sådde jag ett antal olika tomatsorter:
  • Klassikern Black Sweet Cherry
  • Brandywine
  • Tigrella
  • Tiny Tim
Dessa ställde jag sedan på vår nya värmematta från Nelson Garden - och redan i onsdags hade de allra flesta både grott och utvecklat det första bladparet! Här gick det undan som aldrig förr! Vilken skillnad mot förra året där fröerna inte ville gro på 3 veckor - eftersom det var alldeles för dragigt och därmed kallt på fönsterbrädan, begrep vi i efterhand. Nu gällde det att skyndsamt flytta plantorna till ljuset och även en något svalare temperatur. Jag funderar nästan på om de inte är lite för rangliga av denna snabba tillväxt...

Dessutom sådde jag lejongap och luktärt. Lejongapen är ljusgroende, och grodde finfint under den nya växtlampan från Nelson Garden.

Söndagen den 23/3 sådde jag fler blommor, och även physalis för första gången någonsin.
  • Rosenskära
  • Jätteeternell
  • Risp "Midnight Blue
  • Solrosor
Det intressanta med solrosorna är att de skulle sås i en kruka med 2/3 plantors toppad med 1/3 såjord. Jag använde mig av toarullar och hoppas att de ska hjälpa plantorna att utveckla långa rötter. Sedan kan jag plantera ner hela toarullen i jorden och slipper störa rotsystemet. Vi får se om det funkar!

Idag 24/3 gjorde jag ett litet såexperiment i växthuset: efter att ha tvättat hela växthuset ut-och invändigt och bytt jord, sådde jag följande:
  • Rädisa, vanliga röda och en lila sort
  • Ruccola
  • Sallat Red Sallad Bowl
  • Röd mangold
Förhoppningen är att hinna få en skörd från dessa plantor innan de vanliga växthusinvånarna ska flytta ut dit när risken för nattfrost är över. Dagtid är det riktigt varmt i växthuset, men frågan är hur fröerna/plantorna klarar kalla nätter. Just nu är det t ex - 0,5 grader på termometern. Om några dagar vet vi om något har grott - även utan Nelson Gardens hjälp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar