torsdag 26 juni 2014

Skafferiet fylls på

Den stora fläderbusken mår äntligen riktigt bra i år, blommar rikligt och har heller inga löss. Guldläge för att göra egen flädersaft! Jag började med en sats på 40 klasar som ska stå och dra till fredag. Det råder lite delade meningar om rätt förhållande mellan fläder, socker och vatten. Jag vill helst inte ha för söt saft, utan en med tydlig fläder- och citronsmak. Om det blev så, får jag veta först på fredag. Lång väntan på att få smaka resultatet av sitt arbete är ju inte vad jag klarar bäst...



Rabarberskörden har varit fantastisk i år, och nu har jag fångat sommaren på burk genom att göra rabarbermarmelad med äkta vaniljstång. Mycket trevlig att ha på frukostmackan, och även kalasgod till ost. Burkarna som syns på bild är tänkta att säljas under Tusen Trädgårdar på söndag eller i vår lilla butik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar