fredag 26 maj 2017

Vintersådd i växthuset


Inspirerad av alla som trädgårdsgurus som kör med vintersådd och lång säsong, ville jag testa att få ut mer är en skörd av vårt kallväxthus. Varför ska det stå tomt fram till slutet av maj/början av juni när alla varmvädersväxter äntligen får flytta ut?

Sådd i mitten av mars

I slutet av mars flyttade jag den gamla jorden som tomaterna växt i i fjol över till ett par stora murarbaljor som jag sedan satte tillbaka i tomatbädden, samt använde även två låga plastbackar på samma sätt. Jag sådde sockerärtor, morötter, kålrabbi, sallat, ruccola, spenat och rädisor. 


Första skörden i mitten av maj

I mitten av maj kunde jag börja skörda rädisor och ruccola. Nu i slutet av maj är spenaten snart skördeklar. Övriga grönsaker utvecklas bra också, men de tar ju längre tid på sig att bli skördeklara.

Men är de inte i vägen för tomater, paprika, physalis & co som nu ska flytta ut i växthuset? Nejdå, för nu tar jag bara baljorna och backarna och ställer ute i trädgården fram tills det är skördedags! Fiffigt, eller hur?

Utflyttade baljor 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar